انواع کابل فشار قوی

انواع کابل فشار قوی

کابل فشار قوی همچون کابل‌های دیگر برای انتقال جریان الکتریکی به کار می‌رود. از آنجا که سیم و کابل‌های معمولی تحمل جریان الکتریکی ولتاژ بالا را ندارند، کابل فشار قوی با قدرت بالای انتقال جریان حل کننده این مسئله است که برای انتقال ولتاژهای بالاتر از 30 کیلو وات مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع کابل فشار قوی دارای یک رسانا و یک عایق می‌باشند که یعنی در واقع سیستم عایق بندی موجود در این کابل‌ها از لایه‌های نیمه مخروطی و محافظ فلزی تشکیل می‌شود.

سیم و کابل کسری تولید کننده انواع کابل فشار قوی است. کابل فشار قوی بسته به نوع جنس به کار رفته در ساختار آن انواع مختلفی دارد که مسلما کاربردهای متفاوتی نیز خواهند داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر این نوع کابل بپردازیم.

کاربرد کابل فشار قوی

ساختار این کابل‌ها و عایق‌بندی آن‌ها طوری است که برای انتقال ولتاژ و جریان بالا دچار مشکل نمی‌شوند و در مقابل شرایط محیطی و جوی مختلف، ضریب ایمنی بالایی دارند. کابل‌های فشار قوی به‌منظور کاربردهای مختلف، در مدل‌های گوناگون و با ویژگی متفاوت طراحی و تولید می‌شوند. برای مثال اگر که قرار باشد این کابل‌ها در معادن مورد استفاده قرار گیرند، بایستی‌که دارای عایقی با مقاومت مکانیکی بالا باشند. اما اگر قرار باشد از کابل فشار قوی در نیروگاه‌های برقی استفاده شود، باید دارای توان نامی بالاتری باشند.

به طور معمول در کابل فشار قوی عایق به کار رفته از جنس PVC و یا XLPE می‌باشد که به صورت مفتول یا نیمه افشان به بازار عرضه می‌شود. برای یکنواخت کردن میدان اطراف هسته از یک لایه نیمه هادی در اطراف هادی کمک می‌گیرند که آن را عایق می‌کند. انواع کابل فشار قوی با توجه به نوع عایقی که روی کابل را می‌پوشاند دارای ضخامت‌های مختلفی می‌باشند که به طبع کاربردهای متفاوتی نیز دارند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

✅ بیشتر بخوانید:   بررسی و مقایسه انواع سیم و کابل

کاربرد کابل فشار قوی در انتقال برق شهری

از آنجا که انواع کابل فشار قوی برای مصارف ولتاژی بالای 30 کیلو وات مورد استفاده قرار می‌گیرند، برای انتقال جریان الکتریکی نیروگاه‌های برق به شبکه‌های مرکزی و یا شبکه‌های توزیع اولیه برق کاربرد به خصوصی خواهد داشت.

 همچنین این کابل‌ها قابلیت انتقال برق از شهری به شهر دیگر را نیز  دارند. کاربرد این کابل‌ها در توزیع برق با قرار گرفتن روی دکل‌های بزرگ و بین شهری نسبت به شبکه‌های توزیع زیرزمینی بیشتر است. کابل کشی در پست‌های هوایی و استفاده در کابل‌های وارد شده به ترانس و پست‌های برق نیز بسیار مورد استفاده و توجه قرار گرفته است.

 

معرفی کابل فشار قوی

 

نحوه انتقال نیرو توسط کابل فشار قوی به خانه‌ها

همانطور که گفته شد از کابل فشار قوی برای انتقال جریان برق از نیروگاه‌ها به پست‌های برق نیز استفاده می‌شود. ترانسفورماتورهای موجود در پست‌های برق فشار 33 کیلو ولتی را به 20 کیلو ولت کاهش داده و به پست‌های کوچک‌تر منتقل می‌نمایند. این کاهش ولتاژ در پست‌های بعدی به 12 و بعد1 کیلو ولت رسیده و در نهایت به 220 ولت تبدیل می‌شود.

در این مسیر کابل‌های فشار قوی با توان‌های مختلف وظیفه انتقال جریان را بر عهده دارند که در آخر به کمک کابل فشار ضعیف برق به منازل می‌رسد تا برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

کابل فشار قوی در صنایع

نیاز به انتقال جریان با ولتاژ بالا در دستگاه‌های صنعتی و برق کشی داخلی در کارخانجات سبب شده تا از کابل فشار قوی در این صنایع به وفور استفاده شود.

دیگر کاربردهای کابل فشار قوی

متصل کردن فیبر نوری و منتقل کردن جریان ولتاژ بالا در زیر زمین از دیگر کاربردهای انواع کابل فشار قوی به شمار می‌رود.

✅ بیشتر بخوانید:   مواد اولیه ساخت سیم و کابل

 

مشخصات کابل فشار قوی

 

انواع کابل فشار قوی

در ساختار کابل فشار قوی معمولا هسته‌ای رسانا از جنس آلومینیوم و مس استفاده می‌شود. از آنجا که این دو رسانا انعطاف بالایی دارند و گاهی به دلیل تحمیل فشار وزن خود پاره می‌شوند از فولاد کمک می‌گیرند. با اینکه فولاد رتبه دهم را در رسانایی دارد و رسانای خوبی به شمار نمی‌رود اما به دلیل مقاومت بالایی که در برابر تغییر شکل کابل از خود نشان داده و مانع کشیدگی بیش از حد آلومینیوم و پاره شدن می‌شود، در ساختار این کابل استفاده می‌گردد.

به کارگرفتن فولاد در این ساختار سبب می‌شود که انواع کابل فشار قوی در مسافت‌های طولانی با مشکلاتی همچون افت فشار و یا نقص فنی روبرو نشوند. همچنین انعطاف پذیری بالایی به این کابل‌ها می‌دهد که آن را در برابر فشار و ضربه مقاوم می‌کند و مانع آسیب دیدن آن می‌شود. کابل فشار قوی بر اساس ساختار و میزان ولتاژ عبوری انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کابل فشار قوی معمولی

در این کابل‌ها ولتاژ شبکه بر اساس ولتاژ اسمی بین رساناها و همچنین ولتاژ اسمی بین رسانا و زمین مقادیر 52، 72.5، 123، 146 و 170 کیلو وات می‌باشد. کابل فشار قوی معمولی به صورت تک رشته‌ای بوده و دارای سطح مقطعی تا 1600 میلی‌متر است.

کابل فشار قوی زره دار

این نوع از کابل روکشی از جنس PVC یا آرمور دارد که مقاومت آن را در برابر نیروهای مکانیکی خارجی از جمله جانوران موذی و همچنین در برابر اشعه فرابنفش خورشیدی بالا می‌برد. به علاوه در برابر روغن و هیدروکربن نیز مقاوم می‌باشد.

کابل فشار قوی سرب دار و زره دار

یکی دیگر از انواع کابل فشار قوی از غلاف فلزی سربی و غلاف جداکننده و روکش نهایی از جنس PVC و یا پی‌ای بهره می‌برد. نوع سرب‌دار کابل فشار قوی در محیط‌هایی که مواد خورنده، حلال‌ها و هیدروکربن‌ها وجود دارند پایدار می‌باشد. همچنین در برابر جانوران موذی و اشعه ماوراءبنفش خورشید مقاوم خواهد بود.

✅ بیشتر بخوانید:   تفاوت کابل مسی و کابل آلومینیومی

دسته‌بندی دیگری که کابل‌های فشار قوی را در آن قرار می‌دهند بر اساس تعداد شاخه‌های آن از یک تا پنج شاخه می‌باشد. در نوع تک شاخه آن رسانا به صورت یک شاخه قرار دارد و نوع پنج شاخه آن از کنار هم قرار گرفتن پنج تکه مجزا در کنار یکدیگر تشکیل شده است.

سطح ولتاژ کابل فشار قوی

سطح ولتاژ در انواع کابل فشار قوی از پیش تعیین شده است و حداقل ولتاژ عبوری از آن را بین 30 تا 36 کیلو وات در نظر گرفته‌اند. برای حداکثر ولتاژ عبوری از این کابل‌ها نیز توانی برابر با 230 کیلو وات تعیین شده است. لازم به ذکر است که در برخی کابل‌ها که به کابل‌های فوق فشار قوی معروف می‌باشند توان در نظر گرفته شده تا 400 کیلو وات نیز می‌رسد.

 

کابل فشار قوی

 

جمع بندی

به طور کلی می‌توان گفت که انواع کابل فشار قوی با ساختار و ضخامت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند که هر کدام کاربردهای مختص به خود را دارند. کاربرد اصلی این کابل‌ها انتقال جریان الکتریکی در ولتاژهای بالا می‌باشد و از انتقال برق شهری تا تمام صنایع بدون این کابل امکان پذیر نخواهد بود.

با توجه به اینکه کابل فشار قوی هم مانند کابل‌های دیگر از عایق و رسانا در جنس‌ها و کیفیت‌های مختلفی تولید می‌شود بهتر است برای خرید آن به مرغوبیت محصول توجه ویژه‌ای شود. به علاوه جهت خرید و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پاپ آپ مقالات کسری
باز کردن چت
1
برای دریافت لیست قیمت پیام دهید.
Scan the code
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟