کابل برق سه فاز

خرید کابل برق سه فاز

به جرئت می‌توان الکتریسیته و برق را مهم‌ترین اختراع بشریت دانست؛ اختراعی که توانست دنیای پس از خود را به شکل کاملا متفاوتی رقم بزند و سبب شود تا پیشرفت انسان، با سرعت بسیار بیشتری اتفاق افتد. استفاده از برق برای مصارف خانگی در یک سمت و استفاده از آن برای مصارف صنعتی از سوی دیگر، این نیرو را تبدیل به یکی از مهم‌ترین عناصر زندگی انسان مدرن کرده است. استفاده از برق سه فاز، منوط به داشتن کابل برق سه فاز خواهد بود و کیفیت کابل می‌تواند تاثیر بسیار عظیمی را بر روی تجربه ما داشته باشد. هدف ما در این مطلب بررسی نکات مختلف درباره کابل برق سه فاز خواهد بود و قصد داریم تا با بررسی کاربردهای متفاوت برق سه فاز، به تمامی نکات درباره این لوازم دست پیدا کرده و اطلاعات خود را از این طریق، افزایش دهیم.

برق سه فاز و کابل برق سه فاز

همانطور که اطلاع دارید، میزان ولتاژ برق مصرفی برای مناطق مسکونی با مناطق صنعتی، متفاوت است. دستگاه‌های صنعتی معمولا برای فعالیت به ولتاژ بالاتری نیاز دارند و به همین دلیل باید از برق سه فاز برای آن‌ها استفاده نمود. برق سه فاز، توسط ژنراتورهای سه فاز تولید می‌شوند و قدرت بسیار بالاتری نسبت به برق ۲۲۰ ولت دارند. به همین دلیل برای استفاده از این برق باید از کابل‌های مخصوص استفاده کنیم. اغلب دستگاه‎‌های صنعتی ورودی مخصوص به سه فاز دارند و می‌توان با استفاده از کابل برق سه فاز، این برق را به دستگاه منتقل نمود. کابل‌های برق سه فاز از قدرت بالاتری برخوردار بوده و مقاومت بالایی در برابر عوامل فیزیکی و غیرفیزیکی مختلف از خود نشان می‌دهند. استفاده از کابل نیز خود مبحثی متفاوت و بسیار پیچیده بوده و هر فردی باید کابل مناسب را بسته به محیط کاری و نوع دستگاه و لوازم، انتخاب نماید.

کاربرد برق سه فاز

به طور کلی و خلاصه می‌توان گفت که کاربرد اصلی برق سه فاز مربوط به دستگاه‌های صنعتی خواهد بود و صنایع مختلف برای داشتن عملکردی مناسب، باید بتوانند از برق سه فاز استفاده نمایند. از برق سه فاز در کارخانه‌ها، صنایع گوناگون و مختلف و در برخی از موارد در مناطق مسکونی نیز استفاده می‌شود. برخی از لوازمی که در خانه استفاده می‌شوند نیز برای عملکرد به برق سه فاز نیاز خواهند داشت و استفاده از برق دویست و بیست ولت عادی، برای آن‌ها جوابگو نخواهد بود. لوازمی مانند صفحه‌های بزرگ آشپزخانه یا سیستم‌های تهویه هوای عظیم، نیازی حتمی به برق سه فاز خواهند داشت. بسیاری از لوازم صنعتی مختلف نیز با برق تک فاز فعالیت مناسبی نخواهند داشت و برای بهره بردن از آن‌ها بهتر است تا به سراغ برق سه فاز برویم.

در نهایت به دلیل کاربردهای مختلف برق سه فاز، استفاده از آن به شیوه‌های مختلف و گوناگونی رایج بوده و عده زیادی از آن برای امورات خود استفاده می‌کنند.

✅ بیشتر بخوانید:   تفاوت کابل مسی و کابل آلومینیومی

____________________________________________________________

سیم و کابل کسری، نمایندگی رسمی با کیفیت ترین برندهای سیم و کابل ⚡

____________________________________________________________

مزایای سیستم برق سه فاز

صحبت درباره نکات مثبت برق سه فاز نسبت به برق تک فاز، امری نسبتا بیهوده محسوب می‌شود؛ زیرا به راحتی می‌توان گفت که برق سه فاز انتخاب بسیار بهتری بوده و مزایای فوق‌العاده مهمی را در بر خواهد داشت. انتقال برق سه فاز نیز بر خلاف تصور اغلب افراد، امر آسان‌تر و کم‌هزینه‌تری است. مشکلاتی که در برق تک فاز به صورت مداوم و همیشگی ممکن است رخ دهد، در برق سه فاز بسیار کمرنگ بوده و می‌توان گفت که به نوعی با احتمال بسیار کمتری به وقوع می‌پیوندد. قطعی برق و افت ولتاژ در برق سه فاز نبوده و شما با استفاده از برق سه فاز، از شر چنین مشکلاتی راحت خواهید شد.

همچنین شایان به ذکر است که شما برای انتقال برق سه فاز، به هادی کمتری نیاز خواهید داشت.
از جمله نکات مثبت دیگر برق سه فاز نسبت به برق تک فاز، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
✔️ ایجاد میدان مغناطیسی یکنواخت با عملکردی ثابت و مشخص
✔️ هزینه کمتر ماشین‌های سه فاز و کارایی بیشتر
✔️ دستگاه‌های سه فاز محیط بسیار کمتری را نسبت به دستگاه‌های تک فاز اشغال می‌کنند.
✔️ امکان افزایش امتیاز خروجی ماشین‌آلات سه فاز
✔️ جدا بودن بخش‌های مختلف در سیستم سه فاز سبب می‌شود تا خرابی منجر به تعطیلی کل سیستم نشود.
✔️ راه‌اندازی خودکار
 و غیره.

کابل برق سه فاز

رنگ‌بندی کابل برق سه فاز

تمامی کابل‌های برق برای جلوگیری از خطرات احتمالی، رنگ‌بندی مخصوص خود را دارند و تعمیرکاران و کارشناسان، بر اساس رنگ هر کابل، می‌توانند کارکرد آن را حدس زده و پس از آن برای تعمیر یا تعویض کابل اقدام نمایند.
رنگ کابل‌ها بر اساس تعداد رشته، ولتاژ و بسیاری از موارد دیگر تنظیم خواهد شد. به عنوان مثال استاندارد رنگ در کابل‌های سه رشته شامل رنگ‌های سبز، آبی و قرمز است. این استاندارد می‌تواند دستخوش تغییرات مختلفی شده و در بسیاری از موارد به شکل دیگری مانند آبی و زرد و قرمز نمود پیدا کند. این استاندارد در کشورهای مختلف به شکل‌های دیگری بوده و هر کشور بر اساس استانداردی که از آن پیروی می‌کند، رنگ کابل‌های خود را تعیین خواهد کرد.

کاربرد کابل برق سه فاز

استفاده از برق سه فاز بدون وجود کابل برق سه فاز عملا پروسه‌ای غیرممکن تلقی شده و شما نمی‌توانید با کابل‌های معمولی از ویژگی‌ها و مزایای برق سه فاز بهره‌مند شوید. این مسئله سبب شده تا افراد برای استفاده از برق سه فاز نیازمند داشتن دانایی و اطلاعات بالایی در زمینه کابل‌های برق سه فاز نیز باشند و بتوانند به خوبی با استفاده از تمامی این موارد، از سیستم خود استفاده کنند. عمده استفاده از کابل‌های مربوط به برق سه فاز در دستگاه‌هایی مانند پمپ‌ها، الکتروموتورها، ماشین آلات صنعتی و غیره خواهد بود.

✅ بیشتر بخوانید:   علت استفاده از توپ قرمز روی سیم برق چیست؟

به طور خلاصه تمامی دستگاه‌هایی که برای کار به برق سه فاز نیازمند هستند باید از کابل برق سه فاز استفاده نمایند. برخلاف تصور عموم استفاده از برق سه فاز و به مراتب کابل سه فاز، صرفا مربوط به صنایع نبوده و امروزه بسیاری از ساختمان‌ها برای بخش‌های مختلف خود نیاز به استفاده از برق سه فاز خواهند داشت. آسانسورها و دستگاه‌های پمپ آب دو نمونه از لوازمی هستند که استفاده از آن‌ها منوط به حضور برق سه فاز و کابل‌های قوی و مناسب خواهد بود.

 

سایزبندی کابل برق سه فاز

کابل‌های برق سه فاز بسته به نیاز افراد و همچنین موارد استفاده مختلف، در سایزهای مختلفی عرضه می‎شوند. در حقیقت استفاده از این کابل‌ها باید با بررسی دقیق اندازه مورد نظر صورت گیرد. اندازه کابل‌های مختلف بر اساس رشته‌های آن‌ها مشخص می‌شود و در ادامه، رشته‌های مختلف هر کابل را بررسی می‌کنیم.
• کابل برق سه رشته: ۳*۱.۵ – ۳*۲.۵ – ۳*۴ – ۳*۶ – ۳*۱۰ – ۳*۱۶ – ۳*۲۵ – ۳*۳۵ – ۳*۵۰ – ۳*۷۰ – ۳*۹۵
• کابل برق چهار رشته: ۴*۱.۵ – ۴*۲.۵ – ۴*۴ – ۴*۶ – ۴*۱۰ – ۴*۱۶ – ۴*۲۵
• کابل برق پنج رشته: ۵*۱.۵ – ۵*۲.۵ – ۵*۴ – ۵*۶ – ۵*۱۰ – ۵*۱۶ – ۵*۲۵
در برخی از موارد ممکن است از کابل‌های شخصی‌سازی شده و مخصوصی برای یک سیستم فشار قوی استفاده شود و گزینه‌های گفته شده در این لیست، صرفا اندازه‌های استاندارد کابل هستند که به صورت عمومی می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.

مشخصات کابل برق سه فاز

کابل برق سه فاز می‌تواند نکات مخصوص و مشخصی را در خود داشته باشد، نکاتی که هرکدام تعیین کننده کیفیت کابل بوده و مسائل مختلف را در زمینه کابل برق به ما نشان می‌دهند. جنس هادی یکی از ویژگی‌ها و مشخصات مهم در زمینه کابل‌های برق سه فاز محسوب می‌شود. جنس هادی می‌تواند از انواع فلزهای مختلف مانند مس، آلومینیوم، آلیاژهای فولادی و غیره باشد. جنس هادی تعیین کننده کیفیت و سرعت انتقال نیرو خواهد بود و برخی از فلزات می‌توانند به شکل بهتری نیروی برق را انتقال دهند. جنس عایق نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و می‌تواند روکش‌های مختلفی را بر روی هادی ایجاد نماید.

کابل برق سه فاز بر اساس نوع عایق می‌تواند در برابر محیط‌های مختلف و آسیب‌های فیزیکی متفاوت مقاومت کرده و از استانداردهای متفاوتی بهره‌مند باشد. اگر به دنبال آن هستید تا بتوانید از کابل برق خود به مدت طولانی استفاده کنید، بهتر است تا به مشخصات آن دقت کنید و با وسواس زیاد درباره خرید کابل برق سه فاز، تصمیم گیری نمایید. برخی از عایق‌ها می‌توانند در برابر عوامل بالاتری مانند آتش سوزی و غیره نیز مقاومت نمایند و این ویژگی‌ها، قدرت بسیار بیشتری را به کابل‌های برق شما اهدا خواهد کرد.

✅ بیشتر بخوانید:   کابل ابزار دقیق

سیم و کابل کسری

 

نکات ایمنی کابل برق سه فاز

کار کردن با برق به صورت عادی امری خطرناک محسوب می‌شود و سالیانه افراد زیادی به دلیل بروز مشکل در این مسئله، مجروح شده و یا حتی جان خود را از دست می‌دهند. خطرناک بودن برق سه فاز به مراتب بیشتر از برق عادی شهری است و در صورت کار با این برق، باید نکات ایمنی را با دقت بسیار بالاتری رعایت کنیم. ممکن است در برخی از موارد رعایت نکردن نکات ایمنی سبب ایجاد مشکل نشود، اما زمانی که مشکلات و ناهنجاری‌ها رخ دهند، چیزی جز پشیمانی برای ما باقی نخواهد ماند.

در ادامه برخی از نکات مهم در زمینه رعایت نکات ایمنی کابل برق سه فاز را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

🔴 استفاده از وسایل با کیفیت

مطمئن‌ترین روشی که می‌توان به واسطه آن از سلامت یک سیستم اطمینان کسب کرد، این است که از لوازم و وسایل با کیفیت استفاده کنیم. استفاده از لوازم استاندارد، ریسک بروز حوادث را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد و سبب می‌شود تا با خیالی بسیار راحت‌تر به کار با این برق سه فاز بپردازیم.

🔴 چک کردن تجهیزات و اتصالات آن‌ها

در بسیاری از مواقع صرفا با کیفیت بودن لوازم برای حفظ ایمنی کافی نخواهد بود و ما باید بتوانیم تا علاوه بر آن، از سالم بودن اتصالات نیز مطمئن شویم. بسیاری از اتصالات موجود در یک سیستم می‌توانند در صورت‌عدم نصب صحیح، برای ما ایجاد مشکل کرده و جان افراد مختلف را به خطر بیاندازند. چک کردن مداوم و مرتب اتصالات مختلف در یک سیستم الکتریکی، یکی از راه‌های حفظ ایمنی خواهد بود.

سخن نهایی

کسب اطلاعات مختلف درباره کابل‌های سه فاز و برق سه فاز، شاید برای هر فردی واجب نباشد، اما شما تنها زمانی متوجه اهمیت این اطلاعات خواهید شد که بتوانید زندگی خود را قبل و بعد از دریافت آن‌ها با یکدیگر مقایسه نمایید. آگاه بودن از جزئیات دنیای برق سه فاز می‌تواند تاسیسات یا کارخانه شما را از بروز بسیاری از حوادث ناگوار نجات داده و به شکل‌های مختلف و روش‌های گوناگون، سبب صرفه جویی در وقت و هزینه شما شود. اگر همچنان در ذهنتان سوالاتی درباره کابل برق سه فاز وجود دارد، می‌توانید به مشاورین و کارشناسان این موضوع مراجعه کرده و سوال‌های خود را در مقابل این افراد مطرح کنید.

پاپ آپ مقالات کسری
باز کردن چت
1
برای دریافت لیست قیمت پیام دهید.
Scan the code
سلام
چگونه می توانم کمک کنم؟